De komende weken posten studenten landschapsarchitectuur van de Wageningen Universiteit hier hun werk van hun eerste ontwerp studio.
Deze blog is een digitale verzameling van het werk met discussie, plaatjes en links.

In de rechter kolom vindt u onder het kopje 'OPGAVE' de opdracht die de studenten de komende weken uitvoeren.

vrijdag 20 november 2009

respect voor lexkesveer











Het project Lexkesveer is doorgedraven in het creeëren van een veilige situatie. Kernwoorden zijn veiligheid en natuur. Het aspect veiligheid stond mijn inziens in een te hoog aanzien met als hoogtepunt het verwijderen van de zuidelijke veerdam met al haar cultuurhistorische waarden. Is die veerdam niet juist symbolisch voor haar ligging met zo nu en dan een overstroming tot gevolg, hetgeen de charme van het gebied uitstraalt. Ten tijde van de Romeinen was het gebied doorwaadbaar, bij wijze van spreken stond overal een laagje water van 50cm. Het vormde hiermee de noordgrens van het Romeinse Rijk, en heeft daarom belangrijke cultuurhistorische en archeologische betekenis. Deze doorwaadbaarheid wil ik graag weer inzichtelijk maken omdat dit het karakter van het landschap uitstraalt; het zichtbaar maken van de getijdenwerking (referentie laarzenpad bijv.). Dit is reeds in gang gezet door het verlagen van de zomerkade en de aanleg van de hoogwatergeul. Echter is dit geheel teniet gedaan door de aanleg van de brug.
Het cultuurhistorische karakter moet versterkt worden door het accentueren van de kenmerken van de Neder-rijn. Hiervoor moet Lexkesveer in haar context worden geplaatst en naar het grotere geheel worden gekeken. Ter hoogte van de stuwwallen wordt het contrast inzichtelijk tussen de dicht bebouwde en beboste stuwwalranden en de open, onbebouwde uiterwaarden. Het open karakter dient behouden te blijven en zelfs waar nodig te worden versterkt. Dit is dan ook de reden waarom ik wonen niet opgenomen heb in de modellen omdat zij mijn inziens niet kenmerkend zijn voor het gebied. Aan de zuidzijde van de rivier ligt de Betuwe met parallel aan de rivier verdichte oeverwallen. Hierachter liggen verder de open kommen. Op en aan de dijk komt relatief veel historische bebouwing voor, de dijklinten vormen hierdoor weer decors voor wonen en werken.
De Neder-rijn is een levendige rivier, met plaatselijk veel oever- en waterrecreatie. Hiervan is in de huidige situatie weinig van terug te zien. Een opwaardering van het gebied kan dan ook plaatsvinden door de aanleg van passantenhavens en rivierpleisterplaatsen. Onder het laatste wordt ‘slapen op het water’ verstaan. De vaargeul van de rivier is daar in principe niet geschikt voor, omdat schepen er moeten kunnen varen. Echter de ‘inlaten’, de hoogwatergeul bijv., vormen hiervoor een uitstekende lokatie.

Uit het voorgaande kan een P.P.P. worden samengesteld, die er als volgt uitziet:
People
- wandelen, struinen en fietsen
- ‘slapen op het water’
- spelen
- uit eten (pannekoekenhuis)
- varen
Planet
- duurzaam
- cultuurhistorische uitstraling
- natuur
- ‘respect’ voor haar ligging/open karakter behouden (versterken)
- opwaardering van het gebied
Profit
- overnachtingsgelden
- recreatiegelden
- havengelden
Uit het voorgaande komen de volgende modellen naar voren:
1. Een bypass en aanleg wilgenlaan op de brug.
2. Aanleg speeltuin (kabelbaan, oeverrecreatie e.d., evt. pannekoekenhuis).
3. Aanleg passantenhaven en rivierpleisterplaatsen.




Ref. artikel 'Leg jachthaven dichter bij centrum' (Bron: http://www.ddsw.nl/veluwepost/nieuwsdet.phtml?id=2266)




1 opmerking:

  1. goed doordacht. Maar toch bekruipt mij het gevoel dat niet alle modellen gelijk van gewicht zijn. Ligt het er niet te dik bovenop dat je ze moet combineren? Als dat zo is... bedenk dan 3 combinatiemodellen.

    BeantwoordenVerwijderen